Sailor Senshi (jap. セーラー戦士 Sērā Senshi; ang. Sailor Soldier[uwaga 1]) – termin określający główne bohaterki serii Czarodziejka z Księżyca. Często skracany do „Senshi”.

Tłumaczenia nazwy[edytuj | edytuj kod]

W oficjalnych gadżetach powiązanych z anime i mangą, termin „Senshi” został przetłumaczony na „Soldier” (pol. „wojowniczka”), ponadto niektóre piosenki w anime i musicalach zawierały angielski zwrot „Sailor Soldier". Jednakże, w serialu live action, Sailor Moon Crystal oraz we wznowionych wydaniach mangi i oryginalnego anime, to samo kanji zostało przetłumaczone na „Guardian” (pol. „strażniczka”). W pierwszym angielskim dubbingu, wojowniczki były nazywane „Sailor Scouts” (pol. „skautki/harcerki”).

Magiczne wojowniczki[edytuj | edytuj kod]

Sailor Senshi najlepiej można opisać jako wojowniczki posiadające magiczne moce. Wszystkie są utożsamiane z daną planetą lub ciałem niebieskim, a ich moce często związane są ze zdolnościami okiełznania konkretnego żywiołu. Ich powiązania z odpowiednim ciałem niebieskim było przede wszystkim ujawniane w postaci planetarnego symbolu, który niekiedy pojawiał się na ich czołach lub pojawiał się jako motyw w ich przedmiotach i strojach.

W wielu przypadkach, Sailor Senshi posiadały alter ego, w którym spędzały większość czasu. Przez użycie pióra transformacji lub broszki, mogły przemienić się w formę Sailor Senshi kiedy zechciały. Mimo że przemiana w Senshi zwykle polegała tylko na zamianie ubrania, osoby z zewnątrz, nawet rodzina czy bliscy przyjaciele, nie mogły z reguły ich rozpoznać.

Wojowniczki Układu Słonecznego[edytuj | edytuj kod]

Sailor Senshi Układu Słonecznego

Osobny artykuł: Wojowniczki Układu Słonecznego.

Do grupy należą: Sailor Moon, Sailor Chibi Moon, Sailor Mercury, Sailor Mars, Sailor Jupiter, Sailor Venus, Sailor Uranus, Sailor Neptune, Sailor Pluto, Sailor Saturn, Sailor Juno, Sailor Ceres, Sailor Vesta, Sailor Pallas.

Wojowniczki spoza Układu Słonecznego[edytuj | edytuj kod]

Sailor Starlights

Kinmoku Senshi[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Kinmoku Senshi.

Do grupy należą Sailor Kakyū oraz Sailor Starlights: Sailor Star Fighter, Sailor Star Healer, Sailor Star Maker.

Wojowniczki Galaktyki Cieni[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Wojowniczki Galaktyki Cieni.

Gwiezdne Ogrodniczki[edytuj | edytuj kod]

Do grupy należą: Sailor Chi, Sailor Phi oraz Sailor Theta (tylko w Sera Myu).

Wojowniczki Pustynnych Rzek[edytuj | edytuj kod]

Sailor Animamates (anime)

Do grupy należą: Sailor Lethe oraz Sailor Mnemosyne.

Sailor Animamates[edytuj | edytuj kod]

Do grupy należą: Sailor Iron Mouse, Sailor Aluminum Siren, Sailor Lead Crow, Sailor Tin Nyanko, Sailor Heavy Metal Papillon, Sailor Pewter Fox (tylko w Sera Myu), Sailor Titanium Kerokko (tylko w Sera Myu).

Wojowniczki zabite przez Galaktykę Cieni[edytuj | edytuj kod]

Osobny artykuł: Senshi zabite przez Galaktykę Cieni.

Do grupy należą: Sailor Chū, Sailor Mermaid, Sailor Coronis, Sailor Mau, Sailor Cocoon.

Wojowniczki Kosmosu[edytuj | edytuj kod]

Inne Senshi[edytuj | edytuj kod]

Parallel Inner (tylko Parallel Sailor Moon)[edytuj | edytuj kod]

Parallel Inner

Oppositio Senshi (tylko gry wideo)[edytuj | edytuj kod]

Oppositio Senshi

Uwagi[edytuj kod]

  1. Inne wersje angielskie: Sailor Guardian/Scout. Pol.: Wojowniczki/strażniczki w marynarskim mundurku.